Fransk fiskgryta

600 gram fiskfilé, jag hade lax och sik

2 morötter

1 palsternacka

1 bit rotselleri

1 liten purjo

smör

1 Fond du chef, fisk

1 msk tomatpure

2 dl vitt vin (helg) eller vatten plus en skvätt vitvinsvinäger (vardag)

3 dl grädde

salt

peppar

 

Skär fisken i grytbitar.

Strimla morötter, palsternacka, rotselleri och purjolöken fint.

Smörfräs morötterna i en gryta utan att det tar färg.

Tillsätt palsternacka och rotselleri och fräs ca 1 min.

Tillsätt purjo, buljong, tomatpuré och fräs ca 1 min.

Blanda i vin och grädde, koka upp och låt sjuda ca 5 min.

Smaka av med salt och peppar.

Lägg i fiskbitarna och sjud tills fisken är klar, ca 5 min.

Vi åt den som den är men det passar med ris och en citronmajonnäs.

Lämna gärna en kommentar!

