Julstjärnor

Ett enkelt fikabröd i jultider är julstjärnor. Tar inte länge att göra och är inte särskilt svårt.

~~~

Du behöver:

Smördeg

Plommonsylt

Florsocker

Gör så här:

Skär varje smördegsplatta till fyrkanter.

Skär sedan ett snitt i varje hörn.

Vik in vartannat hörn till mitten så det blir en stjärna.

Lägg en klick plommonsylt i mitten, jag tycker det är bättre att sätta sylten till sist annars finns det risk att stjärnan ”viker upp sig” i ugnen.

Baka stjärnorna i ugnen 225 grader ca 10 minuter, tills de fått fin färg.

Strö över florsocker när de svalnat.

Skär ett snitt i varje hörn

Skär ett snitt i varje hörn

Vik in varannan hörna på fyrkanten så det blir en stjärna

Vik in varannan hörna på fyrkanten så det blir en stjärna

Lägg en klick plommonsylt i mitten

Lägg en klick plommonsylt i mitten

Strö över florsocker före servering

Strö över florsocker före servering

4 thoughts on “Julstjärnor

  1. Men ja va bra, jag kom inte på namnet på dessa smarrigheter här om dan när jag såg en bild på instagram! Min sambo hade då aldrig sett nått liknande (ovanligt). Så nu ska jag helt klart göra några, för dom är ju såå goda! Dina blev jättefina 🙂

Lämna gärna en kommentar!

