Julskinka i ugn

Igår lagade jag julskinka och den blev riktigt god!!! Många tror att det är svårt att laga egen julskinka men det är det inte!

Skinkan klädde jag med aluminiumfolie (man kan även använda en stekpåse) och stack in en stektermometer (vår ugn har en inbyggd vilket är väldigt praktiskt!). Ugnen hade jag på 150 grader och det tar ca 1 timme per kilo att få skinkan klar, innertemperaturen skall vara på ca 70-72 grader. Så vår skinka på 4kg tog ca 4 timmar.

När skinkan är klar lät jag den vila en stund och sen tog jag bort folie, nätet som suttit runt skinkan och så skar jag bort svålen. Efter det skall den griljeras.

Griljering:

1 ägg
3 msk söt senap
3 msk ströbröd
Gör så här:

Vispa ihop ägg och senap, rör sedan i ströbrödet.
Pensla på röran på skinkan och griljera i ugn 15 minuter på 225 grader.

IMG_4512.JPG
Så gott med skinksmörgås med massor av senap och julmust!!!

Lämna gärna en kommentar!

