Langos med räkor

När jag var liten fanns det en restaurang i Mariehamn som hette Ciao Ciao Tropical, där åt jag nästan alltid langos med räkor! Det var så gott kommer jag ihåg. Så jag bestämde mig att prova laga själv och så jätte svårt var det ju faktiskt inte! Friteringen skrämde mig lite men jag använde mig av en termometer så jag höll koll på att inte oljan blev för varm. 

IMG_2357

Till langosbrödet för 15 små langos : (jag gjorde halv sats)
25 gram jäst
3 dl vatten
1 tsk salt
1 kokt potatis
Cirka: 7 dl vetemjöl special
1 liter rapsolja till fritering

Tillbehör :
Crème fraîche smaksatt med vitlök, salt och peppar
Hackad lök
Räkor
Riven ost
Citronpeppar
Sallad

Gör så här:
Lös upp jästen i ljummet vatten, och rör ner salt, mosad potatis och mjöl.
Arbeta till en slät deg, som är ganska lös. Låt den jäsa i cirka 40 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord, det kan gå åt en dl mjöl för att kavla ut degen.
Dela och kavla i cirka ut degen i cirka 15 mindre langos bitar.
Låt dem jäsa igen , på ett mjölat bakplåtspapper i cirka 10 – 15 minuter.
Häll upp oljan i fritösen eller i en tjockbottnad djup kastrull och hetta upp oljan. Prova att fritera lite vittbröd, det sak bli gyllene.
Fritera sedan bröden så att de blir gyllengula och läg dem på ett hushållspapper så att lite av oljan rinner av.

Under tiden, rör ihop såsen och ställ kallt i tio minuter innan servering.
Servera tillsammans med tillbehören.

Recept från Jennys matblogg

2 thoughts on “Langos med räkor

Lämna gärna en kommentar!

