Lindas lantbröd

Detta bröd har jag bakat massor av gånger den senaste tiden, så gott! Sen brukar jag frysa in ”resterna” i skivor så är det bara att ta upp 1-2 skivor och rosta när man blir sugen! Så gott med smör och ost på! Recept från Linda Lindorff.

Du behöver:

5 dl ljummet vatten

1 pkt jäst

2 tsk salt

1 msk olivolja

ca 3 dl havregryn

½-1 dl kruskakli (om man vill)

1/2 dl russin (om man vill)

1 dl valnötter eller hasselnötter (om man vill)

ca 8 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR

1. Blanda vatten, jäst, salt och olja. Rör i havregrynen så att det blir en välling.

2. Tillsätt kruskakli, russin och nötter. Vill du minska ner på nötterna så kan du tillsätta linfrön och solrosfrön i stället.

Finrivna morötter kan också tillsättas. Det här brödet är lite av “man tager vad man haver.”

3. Tillsätt vetemjölet. Tänk på att inte tillsätta för mycket, då blir brödet torrt. Blanda väl, degen ska knappt släppa bunken. Låt jäsa under bakduk i ca 40 min.

4. Knåda och forma degen till ett runt bröd. Lägg den på en smord eller bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i ytterligare 40 min. Sätt ugnen på 200 grader.

5. Grädda brödet mitt i ugnen i ca 30 min. Låt svalna något på galler innan du skär i det.

  

Lämna gärna en kommentar!

